7 вересня 2015 року у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо відумерлої спадщини на землі сільськогосподарського призначення» за №3006-1, який був розроблений за ініціативи профільних асоціацій аграрного сектору економіки України.

Срд, 09/09/2015 - 11:48

Шановні колеги!

Декілька слів про зазначений документ:

Законопроект покликаний врегулювати питання неоформленої спадщини на землі сільськогосподарського призначення. Посилання: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=56396

Основні положення законопроекту:

  • земельна ділянка сільськогосподарського призначення визнається відумерлою спадщиною за місцезнаходженням такої земельної ділянки, а не за місцем відкриття спадщини (місцем відкриття спадщини, є останнє місце проживання спадкодавця);
  • право власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення переходить до територіальної громади на підставі рішення відповідної територіальної громади про визнання спадщини відумерлою, а не на підставі рішення суду;
  • рішення територіальної громади про визнання спадщини відумерлою є підставою для видачі свідоцтва про право власності на земельну ділянку в порядку передбаченому законодавством.

Отже, основною перевагою законопроекту є  те, що сільським, селищним, міським радам не доведеться звертатися до суду та проходити складу та довгу процедуру визнання спадщини відумерлою. Органи місцевого самоврядування зможуть самостійно приймати такі рішення, що значно пришвидшить перехід права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення до територіальних громад. Нажаль сьогодні органи місцевого самоврядування не мають достатнього ані кадрового ані фінансового ресурсу для судового порядку визнання спадщини відумерлою, що і призвело до появи близько 2 мільйонів га сільськогосподарських угідь, які фактично не мають господаря та використовуються незаконно.

Визнання спадщини відумерлою за місцезнаходженням земельної ділянки, а не за місцем відкриття спадщини, дозволить уникнути випадків коли територіальна громада володіє земельною діяльною, яка знаходиться не на її території. На думку Аналітичної платформи АПК, це значно покращить ефективність використання земель сільськогосподарського призначення. Також, якщо законопроект буде прийнято, це надасть можливість законно передавати в оренду близько 2 мільйонів га сільськогосподарських угідь, а місцеві бюджети можуть отримувати понад 1,5 млрд гривень щороку.

Наразі в Верховній Раді України зареєстрований альтернативний законопроект №3006 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо правової долі земельних ділянок, власники яких померли», яким також передбачається, що визнання спадщини відумерлою здійснюється за місцезнаходженням земельної ділянки, а не за місцем відкриття спадщини. Проте, альтернативний законопроект пропонує залишити судову процедуру визнання спадщини відумерлою, що на думку Аналітичної платформи АПК є основною причиною низького відсотка визнання спадщини відумерлою та знижує здатність місцевих громад офіційно передавати такі земельні ділянки в оренду.  

Порівняльна таблиця із аналізом згаданих законопроектів додається.